آلومینیوم کامپوزیت یکی از بهترین و خاص ترین نوع از نمای ساختمان است. نمای ساختمان که با این متریال ساخته میشود، جلوه خاصی داشته و هزینه مناسبی نیز دارد. به همین علت است که بسیاری از ساختمانهای اداری و حتی دانشگاه ها در ایجاد نما از این نوع متریال استفاده میکنند.
روشهای مختلفی برای نصب آلومینیوم کامپوزیت برشمرده اند که یکی از انواع آن روش ریلی است. این روش ویژگیهای خاصی دارد که در دیگر روشهای نصب آلومینیوم کامپوزیت نما به چشم نمیخورد.
روش ریلی Hanging
در این روش، ورقها با استفاده از شیارهای تعبیه شده، بصورت ریلی بر روی پروفیلهای مخصوص آلومینیومی نصب میگردند. در این حالت بدلیل عدم استفاده از پیچ یا پرچ، سرعت کار بالا بوده، امکان جدا سازی و تعویض هر یک از قطعات بطور جداگانه وجود داشته و همچنین به دلیل کاربرد پروفیلهای ناودانی شکل آلومینیومی، دیگر نیازی به آب بندی نما وجود ندارد.
در این روش پس از اجرای کمربندیهای آهنی جهت شکل گرفتن ساختار زیر سازی، نبشیهای آهنی با مشخصه سوراخ لوبیایی روی کمربندیها مطابق با آکس بندی ارائه شده در نقشههای اجرایی، نصب میگردند.
در مرحله بعد، ناودانیهای ریلی آلومینیومی با مقطع مشخص در آکس نبشیهای آهنی بوسیله براکتهای آلومینیومی با دو سوراخ لوبیایی به زیر سازی متصل میشوند. در این روش همانند روش ثابت آلومینیومی جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم از لاستیک بین لامل آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده میگردد.
ورقهای کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی به شکل ناودانی (بچه ناودانی) که در داخل لاملهای آلومینیومی میباشند بر روی لاملها نصب میگردند نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوههای مختلفی اجرا میگردد که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ میگردد که از آن جمله میتوان به سیستم هوک اشاره نمود.
مراحل اجرای زیر سازی در روش ریلی (Hanging)
انجام رول بولت و اتصال دستکهای قوطیهای ۸۰*۴۰ فلزی عمودی و افقی
جوش قوطیهای فلزی
نصب براکت فلزی
نصب نبشی آلومینیومی
نصب ناودانی ریلی
نصب ناودانی بولت
شیار و برش ورق
خم و مونتاژ ورق
نصب و تثبیت ورق
البته روشهای دیگری هم وجود دارد اما این روش به علت مزایا و محسناتی که دارد مورد توجه نصاب نمای ساختمان بوده و همچنان نیز هست.